T Y M P A N O N Y    Obsahem této galerie je vedle tympanonů v ústupkových portálech i několik iluzivních tympanonů v nadpraží a zajímavě řešených překladů. Pod románským tympanonem rozumíme půlkruhovou plochu bezprostředně nad průchodem s rozmanitou úpravou povrchu a uměleckou i ideovou vypovídací schopností. Tympanony nacházíme zcela holé, malované, nebo dekorované kamenným či štukovým reliéfem. Někdy nacházíme v tympanonu jednoduchý symbol, jindy výpravně pojaté biblické scény, které obsahují až několik desítek figur.     Co se figurálních tympanonů týče, zdaleka nejčastějším námětem v románském období je Kristus, konkrétně Vítězný Kristus, často trůnící nebo v mandorle (viz samostatná galerie) či ztvárněn jako Beránek Boží (Agnus Dei). Výrazně méně, avšak relativně často vidíme Krista v náruči své matky. Madona, resp. Panna Maria, je ostatně sama osobě častým námětem tympanonů, kromě nejčastěji zpodobňované trůnící madony s dítětem nacházíme i scény korunovace nebo zvěstováni. Třetím nejčastěji užívaným námětem je kříž, symbol umučení Ježíše Krista. Ten je oblíbený spíše u jednodušších tympanonů, avšak nacházíme i kříže s korpusem či výpravné scény Ukřižování. Jiné postavy jsou spíše vzácností a jde téměř výhradně o světce, anděly nebo hrdiny ze Starého zákona.     Za povšimnutí rovněž stojí prostředí, do kterého je Kristus (případně Panna Maria) zasazen. Pokud opomeneme konkrétní biblické scény a zůstaneme v rovině symbolické, tak zdaleka nejčastěji vidíme Krista (nikoliv Pannu Marii) v obležení čtyřech Evangelistů, přičemž tato oblíbená kompozice nenašla širší uplatnění ve střední Evropě. Velmi často také nacházíme ústřední postavu v obležení dvou, případně čtyřech andělů, kteří přisluhují po obou stranách např. jako nosiči mandorly nebo vykuřovači. Symbolická rovina třech postav se uplatňuje i v dalších kompozicích, např. sv. Petr a sv. Pavel po boku Krista.     Neopomenutelným tématem z výzdoby tympanonů jsou rovněž zoomorfní a vegetabilní motivy. Kromě již zmíněného beránka, který ovšem symbolizuje Krista a je ústředním námětem, se ostatní zvířectvo objevuje spíše jako doplněk. Nejčastěji se setkáváme se lvy a ptáky (orel). K vidění bývají i mýtické bytosti např. draci. I rostliny hrají spíše doplňkovou úlohu. Někdy se ale stylizovaný strom nebo keř objevuje i ve středu kompozice, jindy je celý tympanon pokryt šlahouny popínavých rostlin.     Přestože i u nás se dochoval zajímavý soubor tympanonů, v celoevropském kontextu stojí za pozornost jen několik z nich. Našim nejstarším příkladem (dochovaný v několika fragmentech) je tympanon ze zaniklého kostela na hradě Oldříš datovaný do konce 11. století. Za velmi hodnotný je rovněž považován tympanon z červeného pískovce v Jakubu z poloviny 12. století. Z dalších příkladů stojí za pozornost Měřín, Cítov, Poříčí nebo Hrusice. Nadevšemi ovšem vyniká tympanon z Předklášteří u Tišnova vytvořený po roce 1233. Pokud opomineme svatojiřský reliéf z počátku 13. století, je naším jediným „výpravným“ vícefigurálním tympanonem.     Velmi podobná je situace i v sousedních zemích. V Polsku stojí za pozornost především soubor tympanonů ze Strzelna, dále Wysocice, Tum, Stare Miasto nebo Trzebnica, kde vidíme ojedinělý námět Batšeby a krále Davida. Navzdory očekávání nejsou figurální reliéfy v tympanonech více koncentrované ani v rakouském a uherském Podunají, kde se ve větší míře uplatnila plochá a barevně malovaná provedení. Vynikají zde zejména monumentální portály ve Vídni a Jáku s reliéfem Krista v mandorle, dále pak tympanony z Csempeszkopácse, Petronell, Szentkirály (Szombathely), nebo fragmenty vícefigurálních tympanonů ze Somogyváru a Sopronhorpácse. Co do četnosti se situace lepší až v Korutanech, např. St.Paul im Lavanttal, Friesach, Gurk, Lieding, Millstatt nebo St. Veit an der Glan. |
||
ANDERNACH | ![]() | ||
ANDLAU | ![]() | ||
AVALLON | ![]() | ||
BAD DEUTSCH | ![]() | ||
BAD FISCHAU | ![]() | ||
BAMBERG | ![]() | ||
BASEL | ![]() | ||
CÍTOV | ![]() | ||
CSEMPESZKOPÁCS | ![]() | ||
DIVIAKY NAD NITRICOU |
![]() | ||
DOMANJŠEVCI | ![]() | ||
ELKSTONE | ![]() | ||
FONTFROIDE | ![]() | ||
FREIBURG | ![]() | ||
FREYBURG | ![]() | ||
GANDERSHEIM | ![]() | ||
GERNRODE | ![]() | ||
GUEBWILLER | ![]() | ||
HALBERSTADT | ![]() | ||
HAMERSLEBEN | ![]() | ||
HEILIGENKREUZ | ![]() | ||
HILDESHEIM | ![]() | ||
HRUSICE | ![]() | ||
CHEPSTOW | ![]() | ||
INNICHEN | ![]() | ||
JÁK | ![]() | ||
JÁK | ![]() | ||
JAKUB | ![]() | ||
KAISERSBERG | ![]() | ||
KAMNIK | ![]() | ||
KILPECK | ![]() | ||
KÖNIGSLUTTER | ![]() | ||
KOSTANJEVICA | ![]() | ||
LE PUY-EN-VELAY | ![]() | ||
LE PUY-EN-VELAY | ![]() | ||
MANRESA | ![]() | ||
MEMLEBEN | ![]() | ||
MĚŘÍN | ![]() | ||
MISTELBACH | ![]() | ||
MÜNSTER | ![]() | ||
NAGYBÖRZSÖNY | ![]() | ||
NARBONNE | ![]() | ||
NAUMBURG | ![]() | ||
NAVATA | ![]() | ||
NEPOMUK | ![]() | ||
NEUWILLER-LES-SAVERNE | ![]() | ||
OLDŘÍŠ | ![]() | ||
PARMA | ![]() | ||
PARMA | ![]() | ||
PAVIA | ![]() | ||
PETRONELL-CARNUNTUM | ![]() | ||
PFÖRRING | ![]() | ||
PIACENZA | ![]() | ||
POŘÍČÍ NAD SÁZAVOU |
![]() | ||
PRAHA | ![]() | ||
QUEDLINBURG | ![]() | ||
QUERFURT | ![]() | ||
REGENSBURG | ![]() | ||
ROCHSBURG | ![]() | ||
SAINT-ANDRÉ | ![]() | ||
SAINT-GILLES | ![]() | ||
SAINT-GILLES | ![]() | ||
SANKT PAUL IM LAVANTTAL |
![]() | ||
SANT JOAN DE LES ABADESSES |
![]() | ||
SANTIAGO DE COMPOSTELA | ![]() | ||
SANTIAGO DE COMPOSTELA | ![]() | ||
SANTIAGO DE COMPOSTELA | ![]() | ||
SANTPEDOR | ![]() | ||
SÉLESTAT | ![]() | ||
SIGOLSHEIM | ![]() | ||
SOEST | ![]() | ||
SOEST | ![]() | ||
SOPRON | ![]() | ||
STARY ZAMEK | ![]() | ||
STRZELNO | ![]() | ||
STRZELNO | ![]() | ||
STRZELNO | ![]() | ||
SULEJÓW | ![]() | ||
SUPPLINGENBURG | ![]() | ||
ŠPITALIČ | ![]() | ||
ŠTVRTOK NA OSTROVE |
![]() | ||
TARRAGONA | ![]() | ||
TIROL | ![]() | ||
TIROL | ![]() | ||
TRZEBNICA | ![]() | ||
TULLN | ![]() | ||
TUM | ![]() | ||
ÚJEZD U ČERNÉ HORY |
![]() | ||
VALBONNA | ![]() | ||
VERONA | ![]() | ||
VERONA | ![]() | ||
VÉZELAY | ![]() | ||
VÉZELAY | ![]() | ||
VINEC | ![]() | ||
WALKENRIED | ![]() | ||
WECHSELBURG | ![]() | ||
WIENER NEUSTADT | ![]() | ||
WYSOCICE | ![]() | ||
ZAHRÁDKA | ![]() | ||
© burda 2008-015 |